interview Q&A

Hielke Wils is een oud Student aan de Technische Universiteit van Eindhoven (TUE).

Hij studeerde daar Automotive Industry (een aftakking van de Automotive opleiding), waarmee hij autotechnicus geworden is.

Dat betekent dat hij bij grote bedrijven als BMW, Mercedes-Benz, of Renault kan gaan werken!

Daar ontwikkelt hij de elektrische systemen die ervoor zorgen dat je auto niet automatisch zichzelf in de kreukels rijdt of juist zoiets simpels als het systeem wat je autodeur opent.

Ik heb een interview met hem gehouden (in vraag/antwoord structuur) en dit kwam eruit.

 

 

1. Hoe ziet uw gemiddelde werkdag eruit?

 

“momenteel ben ik bezig met mijn afstudeerproject, daarbij moet ik zelf inplannen wat de planning voor de komende weken gaat worden dat kan dus verschillen van 12 uur achter elkaar tot alleen op middagen of ochtenden.

Maar bij Mercedes-AMG ziet mijn dag er natuurlijk heel anders uit, daar heb ik namelijk werkdagen van 09:00 tot 17:00 waar in wij ons bezig houden met het ontwikkelen van nieuwe gadgets en snufjes die in de nieuwste modellen van Mercedes worden gebruikt, dat zijn dan dingen zoals gesture control en lane departure warning.”

 

             

 

2. Wat zijn de voor en nadelen aan het beroep (inkomen, vakanties etc.)

 

Als autoliefhebber is deze baan natuurlijk perfect voor mij, het is altijd al mijn droom geweest om bij grote duitse autofabrikanten te gaan werken.

Maar echt een groot voordeel aan deze baan is dat de sfeer die op de werklocatie heerst altijd goed is. Je zit daar met zo’n 30 a 40 man aan een auto te werken die allemaal dezelfde passie hebben, dus is het altijd wel gezellig tijdens het werk.

 

Een ander voordeel is dat wij na het installeren van de snufjes, soms de auto’s mogen testen op de openbare weg.

Dat is gewoon onvoorstelbaar, want je mag dan in een auto rijden die over de 600 pk heeft, waarvan jij de technische systemen hebt ontwikkelt.

En dit zijn dan ook geen basis auto’s, dit zijn de full spec modellen met alles erop en eraan.

Een mooi voorbeeld daarvan is toen ik mijn stage deed bij Audi in Ingolstadt, toen werden alle takken van het bedrijf uitgenodigd om naar de Nürburgring (bekend race circuit in Duitsland) te komen om daar een test ritje te maken in een Audi SQ7.

Dat was echt het leukste moment van de stage, daar zo in zo’n lomp bakbeest met 250 km/h over zo’n geweldig circuit te mogen rijden.

 

Een nadeel is dat we veel moeten reizen.

Ik moet bijvoorbeeld na een maand bij het hoofdkwartier van Mercedes - Benz AMG te hebben gewerkt naar hun faciliteit in India gaan, om daar gedurende 6 maanden daar te gaan werken.

 


3. Waar heeft u gestudeerd en hoe vind u de studie?


Ik studeer aan de technische universiteit Eindhoven, en ik vind de studie tot nu toe heel erg leuk.

Deze studie bestaat nog niet zo lang, en ik ben een van de eerste studenten die deze studie ging doen, dat was 7 jaar terug.

Ik begon met de studie Automotive, waar ik 4 jaar over heb gedaan, en heb toen voor de specialisatie Automotive Industry gekozen, die richt zich namelijk op het technische deel van de auto, in plaats van koetsbouw, of Automotive design, wat zich richt op de auto zelf.

 

De studie was nieuw, en dat kon ik in het eerste jaar wel merken (niet alles ging zoals gepland) maar dat heeft zich snel weer hersteld, waarna mijn studie als een zonnetje verliep.

Het was natuurlijk wel een periode met veel stress en drukte, maar omdat dit mijn passie is beleefde ik dat helemaal niet zo.

Je doet namelijk ook veel leuke dingen in de studie, zoals de stagen in Ingolstadt.

 

4. Zaten er veel jongens op de studie of juist meisjes of was het wel gebalanceerd?

 

Je merkt bij de studie wel dat het echt een jongens studie is.

Van de 80 leerlingen die de studie op dit moment doen zijn er 4 of 5 meisjes, de rest zijn allemaal jongens.

 

Waar komt dat door denkt u?

 

Ik denk dat de meeste meisjes niet zo’n diepgaande interesse hebben voor auto’s als jongens en dat zulke beroepen niet bij de natuur van een meisje passen, je bent constant bezig met auto’s.




5. Wat was de motivatie om voor de studie te kiezen?

 

Toen ik aan de studie begon wou ik graag iets doen met auto’s, en dan het liefst met de technische kant. En toen ik 17 jaar was ben ik gaan zoeken naar studies die zich hierop  richten. Ik heb een hele tijd gezocht naar de juiste studie, maar er was niet heel veel keus: er waren toen namelijk mogelijkheden om in Tsjechië te studeren, of in Amerika, veel meer mogelijkheden waren er niet op internationale schaal.

Ik ben op de studie gekomen toen ik op mijn 18e met mijn vader en broer naar de AutoRAI in Amsterdam ben gegaan, waar er een stand was waar mensen van de TU Eindhoven aan het adverteren waren voor de studie Automotive.

Na veel informatie te hebben ingewonnen heb ik besloten mee te doen met een proefles.

En zo ben ik bij de TU Eindhoven beland.

 

6. Wat waren de positieve kanten en de negatieve kanten aan de studie?

 

Een positieve kant van de studie vond ik dat je door de studie Automotive echt beter gaat ontdekken wat je nou echt wilt doen in de auto wereld, je kunt bijvoorbeeld de studie beginnen en graag een designer worden, maar door de studie toch je bedenken en bijvoorbeeld toch de technische kant gaan studeren.

De TU geeft hier ook mogelijkheden toe, want je kunt na automotive verschillende kanten op gaan.

 

Een negatieve kant van de studie vind ik dat ze in het eerste jaar van de studie nog niet alles perfect hadden geregeld, waardoor er soms niet werd gecommuniceerd als er een college niet door ging.

Waardoor leerlingen soms voor niets naar de collegezalen gingen.  

 

 

7. Kon u na de studie gemakkelijk werk vinden?

 

Jazeker, ik ben vanaf 1 maart 2018 werkzaam bij Mercedes-Benz AMG in Affalterbach.

Ik ben in begin 2017 begonnen met zoeken naar een mogelijke baan bij een grote firma voor na mijn afstuderen, want het is vrij zeldzaam dat je gelijk al bij zo’n grote firma aan de slag kunt.

 

8. Hoe bent u in contact gekomen met deze bedrijven?

 

Via mijn mentor ben ik naar selectiedagen gegaan van verscheidene bedrijven, en ben uiteindelijk bij Mercedes beland.

 

Daar heb ik meegedaan aan een shoot-out voor een baan.

Na een week kreeg ik te horen dat ik een van de 4 mensen was die kans maakten op die baan en dat ik in die komende week te horen zou krijgen of ik aangenomen was of niet.

Na 4 dagen wachten kreeg ik te horen dat ik aangenomen was!!!

Die zelfde middag kreeg ik een mailtje van jou waarin je vroeg of wij ook een interview konden hebben, wat een toeval niet?

 


9. Hoe dacht u dat uw toekomst eruit zou zien toen u net met de studie begon? Dacht u dat u bij een groot bedrijf zou gaan werken etc, en is uw baan zoals u het had verwacht?

 

Toen ik aan mijn studie begon had ik eerlijk gezegd geen flauw idee over wat ik na mijn studie wou gaan doen. En daar maakte ik me ook niet druk over, de studie zorgt namelijk voor dat je zelf erachter komt wat je leuk vind en wat niet, zo kun je motoren vreselijk interessant vinden maar uitvogelen hoe een navigatiesysteem in elkaar zit juist slaap verwekkend.



10. Bent u al lang een auto fan?

 

Toen ik de studie begon had ik niet echt een duidelijk beeld van wat ik later zou zijn, al wist ik wel waar ik iets mee wou doen.

Ik ben al sinds mijn 5e verzot op auto’s en ik ga ook vaak naar grote autoshows.




Commentaar op Infopagina (kort samengevat):

 

Meneer Wils: “Ik vind dat je website er heel mooi en verzorgd uit ziet.

Verder klopt al de informatie, heel mooi gedaan!”

Maak jouw eigen website met JouwWeb